SPIELWARENMESSE

Titlul, chiar daca este in limba germana, nu mai are nevoie de nicio lamurire suplimentara. La fel si prezentarea pe scurt a evenimentului, desi este in engleza: „This is where international toy markets come together: renowned brands, toy novelties, trendy start-ups, buyers of large chains, independent retailers and a plethora of media representatives make the toy fair in Nuremberg, Germany, the most important event for the toy industry.” Doar o mica precizare: descrierea de mai sus se refera la evenimentul ce va avea loc anul viitor – Nuremberg Toy Fair 2019 (30 ianuarie – 3 februarie) – eveniment a carui campanie de promovare a inceput odata cu inchiderea portilor in acest an!

Spielwarenmesse 2018, ce a tinut tot 5 zile – 31 ianuaire-4 februarie – si la care (mai avea rost sa mentionam?) desigur ca am fost prezenti, este descris in mod oficial pe pagina de Facebook in acelasi stil concis si eficient, tipic teuton: „2,902 exhibitors, an area of 170,000 m², visitors from more than 120 countries, more than 100,000 novelties, 1 million toys…this is the Spielwarenmesse 2018!” Dar moderatia si rezerva de tip german au incetat odata cu fastuosul joc de artificii (Feuerwerke) transmis in direct (tot) pe pagina de Facebook, cu cele 25k de likes atinse („Yeaaaahhhh!!! 25,000 Likes!”) sau cu afisarea in timp real a numarului de vizitatori. De fiecare data totul trebuie sa fie (si este!) mai mare, mai mult, mai impresionant, mai bun, mai organizat, astfel incat noi si noi recorduri sa fie inaugurate sau batute de la an la an…..

Spre deosebire de editiile trecute, am fost prezenti doar in ultimele doua zile ale evenimentului, atunci cand febra deschiderii s-a mai potolit iar lucrurile s-au mai asezat. Dar, la fel ca in precedentele vizite, am ramas impresionati si ne-am bucurat ochii, in acelasi timp insa am adunat noi informatii, am initiat contacte si le-am mentinut pe cele deja existente, incercand ca pe viitor – intr-un orizont de timp apropiat sau mediu – sa facem ca www.101jucarii.ro si www.101figurine.ro sa devina mai interesante,  mai placute, mai atractive si mai bogate in continut si in exponate.

Inovatiile tehnologice si aplicarea lor in vasta industrie a jucariilor nu stirbesc din maiestria si minutiozitatea cu care ele sunt confectionate, acestea fiind esentiale pentru dezvoltarea capacitatilor copiilor de varsta mica. „Jocul fizic (nu cel digital) este (in continuare) cu adevarat foarte important”, sublinia Richard Dickson, COO (Chief of Operation Officer) Mattel, unul dintre oaspetii cei mai de seama prezenti la Spielwarenmesse. Mega-concernul american, prin principalele sale categorii de jucarii – papusile Barbie si Monster High, machetele Matchbox (dar la fel de impresionante au fost si masinile, avioanele sau vapoarele unor alti producatori renumiti, printre care remarcam pe Minichamps) sau wrestlerii din WWE – este in continuare preocupat de siguranta pe care jucariile trebuie sa o confere, de gradul de amuzament oferit, dar gasirea unui echilibru intre jucariile fizice si conectarea la lumea digitala ramane in continuare in sarcina parintilor, spune de asemenea Richard Dickson. Cat despre noi, am cautat cu aviditate produsele Funko POP!, cele atat de indragite in Romania, dar din pacate nu le-am gasit. Se pare ca ar fi  emigrat spre (The Toy Fair) Londra……

Desi nu reprezinta partea leului intre cele 1 milion de exponate, ocupand doar o jumatate de pavilion, figurinele, statuetele si accesoriile aferente acestora raman in continuare la loc de mare cinste. Sunt tot mai diversificate, dar in acelasi timp – referindu-ne aici in primul rand la producatorii de high-end collectibles – mai complicate, mai rafinate si mai complexe. Si, pe drept cuvant, trecand pe la standurile Action Figures & Collectables am traversat de la uluiala la admiratie si inapoi de cateva ori. Evident, cei de la NECA nu s-au lasat mai prejos fata de anii precedenti, pentru ca la standul lor te intampina un Spider-man in marime naturala, la fel cum un incredibil Iron Man domina locul special amenajat in apropierea intrarii principale a targului, odata ce se depaseau formalitatile de…. boarding.

Iron Man – alaturi de o impresionanata galerie a figurinelor reprezentand marii eroi Marvel asezati in ordine cronologica – ne intampina la modernul centru expozitional, locul de desfasurare al Nuremberg Toy Fair. Dar momentul de ramas bun a avut loc in vechiul centru al orasului, acolo unde, in urma cu sute de ani, a inceput traditia Spielwarenmesse. Acolo unde acum, spre deliciul sutelor de copii si al miilor de vizitatori din toata lumea, vechile stradute medievale s-au transformat intr-un drum al desenelor animate (The Toon Walk), un drum „presarat” cu peste „150 large-than-life cartoon characters”! Un drum care dovedeste, nu doar in mod simbolic si nu doar pentru cinci zile pe an – faptul ca frumosul oras german a fost, este si va ramane The World’s Toy City!