TOY FAIR N.Y.

Va rugam sa nu care cumva sa credeti ca ne-am transformat brusc in globe trotters. Nici macar in „toy fair trotters”. E drept, acum aproximativ 2 saptamani vizitam Spielwarenmesse de la Nurnberg (Germania), cel mai mare, cel mai important si cel mai renumit targ de jucarii din lume. De acolo insa ne-am intors acasa, dar nu ne-am putut abtine sa nu urmarim – fie doar si in mediul online – editia din acest an al unui alt fabulos targ de jucarii, cel de la New York. Asdar, Toy Fair N.Y. 2018 - http://www.toyfairny.com/

Se discuta de ceva vreme despre cat de mult va mai rezista targul de la Nurnberg ca evenimentul number one la nivel mondial in domeniul jucariilor (jocurilor, figurinelor, statuetelor, accesoriilor, etc). E drept, capitala Franconiei detine si pastreaza cateva argumente forte, cel mai important fiind traditia confectionarii de jucarii si organizarea de targuri, ce dateaza de sute de ani, din perioada Evului Mediu. Pe de alta parte insa, Londra vine puternic din urma la nivel european, targul anual desfasurat in impozanta Olympia Exhibition Hall reusind sa „fure” cativa participanti importanti de la Nurnberg, printre care si Funko POP! Din punct de vedere financiar insa, americanii detin fara doar si poate partea leului. Ajunge sa spunem ca intr-o piata mondiala estimata la aproximativ 26 miliarde dolari (vanzari in 2017), americanii detin 6 din primele 8 mari companii producatoare de jucarii! Iar la Toy Fair N.Y. 2018 au jucat pe „teren propriu” si au dovedit din plin ce pot face!

Targul din New York nu este insa singurul eveniment major, cu implicatii globale, ce se desfasoara pe pamant american. I se alatura cel putin doua alte mega events, Play Fair N.Y. – „sister event” al Toy Fair, desfasurat in aceeasi locatie, dar toamna, destinat in primul rand jocurilor, iar in celalalt capat al Americii, pe coasta californiana, San Diego Comic-Con, despre care am relatat nu o data si care nu mai are nevoie de nicio prezentare. Celor trei li se adauga numeroase alte evenimente locale, statale, continentale, tematice, dar cu implicatii la un nivel mult mai mare, dovedind inca o data suprematia SUA in domeniul jucariilor, atat din punct de vedere al marilor producatori, cat, mai ales, a imenselor posibilitati si oportunitati oferite de piata.

Toy Fair N.Y. 2018 a oferit tot ce putea oferi mai bun lumea americana (si nu numai) a jucariilor, figurinelor si a collectables pentru acest an. Desfasurat sub egida The Toy Association Inc. la Jacob K. Javits Convention Center din Manhattan intre 17 si 20 februarie, „with more than 1,000 exhibiting manufacturers, distributors, importers and sales agents showcasing more than 150,000 toy and youth entertainment products, Toy Fair delivers the world’s freshest ideas and hottest trends.” Cele peste 150000 de produse ar parea putine in comparatie cu milionul depasit la Nurnberg, dar targul de la New York nu este destinat publicului larg, accesul persoanelor sub 18 ani a fost cu desavarsire interzis(!), el fiind „for trade ONLY”. Nu au lipsit insa firmele de retail (cateva sute, lista e aproape nesfarsita), elementele online puse la dispozitia si in ajutorul comerciantilor – platforma ShopToys365.com „The Play Trade B2B Digital Marketplace” – cum nu au lipsit nici elementele de show, punctul de atractie maxima fiind oferit de catre…. invazia dinozaurilor!

Cat despre firme, s-a vazut clar ca „gigantii” sunt la ei acasa. Mattel, care a dispus de un intreg etaj, a lansat (printre multe altele) Tomb Raider Barbie si o noua linie WWE despre care se spune ca ar avea accesorii incredibile. La mai mult decat impresionantele standuri HASBRO a fost lansata – chiar daca nu pe apa! – cea mai mare jucarie din seria Star Wars de pana acum, Jabba the Hutt’s Sail Barge masurand peste 120cm. De asemena, produsele Marvel, prezentate in premiera, au fost si ele la inaltime. Evident, de mult succes s-au bucurat si producatorii de action figures & collactebles, extrem de bine cunoscuti celor care ne viziteaza regulat pe www.101figurine.ro: Bandai (prin divizia americana, Bandai America Incorporated), prezent cu impresionante figurine de tip SH Figuarts si NX Edgestyle sau cu Gundam Model Kits; Kotobukiya a continuat sa impresioneze cu noutatile Art FX, firma japoneza fiind prezenta in numeroase domenii si la multiple categorii (Action Figures, Collectables, Licensed Products, Model & Hobby Kits, Novelties). La randul ei, NECA, impreuna cu WIZKIDS (firma pe care o detine) si alaturi de exclusivista KIDROBOT, expune serii noi, ale unor filme sau seriale TV recente (American Gods, Blade Runner 2049), continuand in acelasi timp seriile de mare succes Aliens, Predator, Alien vs Predator sau Teenage Mutant Ninja Turtles.

Concluzia? Desigur, una personala, exprimata in termeni mercantili, adica in conformitate cu obiectivul declarat al Toy Fair N.Y: SUA este si va ramane, cel putin pentru o buna bucata de timp, cea mai mare piata de jucarii din lume. Va intrece insa Toy Fair pe Spielwarenmesse? Va fi oare New York noua capitala mondiala a jucariilor, detronand Nurnbergul? Sunt intrebari la care doar viitorul poate oferi un raspuns. Cert este insa faptul ca toti iubitorii de jucarii nu au decat de castigat din aceasta posibila concurenta.